Pages

Sunday, October 2, 2016

Minyak Ikan

Assalamualaikum

Siapa di sini bukan pengamal minyak ikan?
Siapa di sini pengamal minyak ikan, tetapi agak memilih dari segi rasa?

Ok, saya nak share ya pengalaman saya. Dulu masa saya kecik-kecik, ibu saya ada berikan saya minyak ikan kod. Semua tau kan apa brandnya? Ala yang lagu dia camgini,

"Keluar dengan ayah, ku rasa bertuah..
Pulang sebelum hujan..
Ibu menerangkan kami ada kawan..
Bernama ......."

Tapi disebabkan saya agak memilih tentang rasa, maka ibu saya memblikan buat saya minyak ikan kod perasa oren.

Memang ada rasa oren tapi masih ada sikit bau hanyirnya. Kenapa ibu berikan minyak ikan kod ni kepada saya? Sebab ibu kata, abang-abang dan kakak saya pada ketika mereka kecil seusia saya, memang kena beratur dan akan disuapkan sesudu minyak ikan kod ni. Jadinya, imunisasi mereka tinggi. Mereka jarang demam.

Itu sebabla saya pun turut diperkenalkan mnyk ikan kod ni. Tapi, setelah saya amal pengambilannya, saya dapati kulit tangan saya keluar bintat-bintat. Bila saya stop dan cengelat drp ambil minyak ikan tsbt, bintat-bintat tersebut hilang. Jadinya, dengan slambernya saya bgtau ibu saya bahawa saya tak sesuai utk mengambil minyak ikan kod. *suke-suke je kan..pdhal baru umur 8 atau 9 tahun ketika itu*

Sejak dari itu, memang saya takde amik sebarang minyak ikan. Sehinggalah pada ketika pantang saya ada ambil pati ikan. Then ngam-ngam habis pantang, saya stop balik.

Dah tu, pada ketika bila saya mula ambil minyak ikan ni?

Untuk pengetahuan, saya cuba Shaklee selepas saya berpantang ya! Memang rasa menyesal juga kenapala saya tak jumpa Shaklee ni dulu. Tapi takpe, better late than never bak kata omputihnya. Sekurang-kurangnya saya dah cuba dan rasa kebaikannya. Dan kini saya ingin mengajak dan meyakinkan kalian yg follow blog saya utk turut yakin dgn Shaklee.

Ok,, jauh melalut.. kat mana kita tadi ya? Ok, saya mula berjinak-jinak dengan si minyak ikan Omega Guard *sebut betul2.. bukan omaigad na..hiks.. * selepas saya telah mencuba set menyusu.

Kenapa saya ambil Omega Guard ni?
Untuk makluman, selepas je proses kelahiran, saya dapati diri saya seperti jadi mudah lupa. Mudah lupa yang jenis short term memory. Contohnya, selepas meeting, kebiasaannya saya akan emailkan meeting recap. Tapi, apa yg berlaku, selepas meeting langsung tiada urgency kpd diri saya untuk buat meeting recap, dan saya lewat emailkan meeting recap lebih kurang 3hari. Tu baru contoh email recap.
Belum lagi bila sembang jumpa orang. A minute after that, mmg tak ingat lgsung butir yg disembangkan tadi.

Even though orang duk kata, "Biasalah.. banyak urat putus sebab beranak.." but for me, its very not me.. saya rasa itu tak normal dan akan jejaskan my communication with other people. So saya kata dalam diri, i have to do something.

Since then saya cuba ambil minyak ikan. Letak tepi je rasa hanyir tak sedap bagai tu. Mula-mula saya ambil 1kapsul. Sebab fobia dengan rasa burpp yang akan terhasil. Then bila burp, "eh.. rasa mcam salmon pulak.." fyi, saya penggemar raw salmon.. since the burp taste is acceptable, so saya amalkan dengan telan 3biji Omega Guard

From time to time, saya dapat rasa beza. Kalau sblm tu mcm blur-blur ayam, tapi lelama tu saya dapat pick up cepat. *bila kita bekerja, tak blh ada alasan cuti 2bln buat otak blur.. Sebb kena bare in mind, kerja juga adalah ibadah dan tggjwb yg kita perlu laksanakan utk halalkan gaji yg kita dpt setiap bulan*

Then saya teruskan pengambilan Omega Guard hingga sekarang.

Tak percaya, cuba dulu!

#sayajualsayaguna


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...