Pages

Sunday, July 3, 2016

Resepi : Bubur Ruby

Assalamualaikum

Tengahari ni nak share resepi bubur ruby. So sempatla jika anda nak cari bahan untuk sediakan petang ni sebagai appetizer ketika berbuka nanti.

Bahan-bahan:
◇ 2 cawan barli
◇ 1 senduk sagu (saya guna kaler merah, terpulang pada anda nak guna yang berwarna ataupun tidak)
◇ 1 cawan jagung frozen
◇ Setengah kotak santan kotak
◇ 1 senduk gula (depends pada tahap kemanisan yang anda gemarkan)
◇ sedikit garam
◇ air untuk merebus barli

Cara-cara:
1. Rebus barli sehingga barli tersebut kembang dan empuk
2. Masukkan sagu, biarkan ia masak. Nak tau masak, sagu tu tadi akan bertukar menjadi jernih. Jika rajin, gentel-gentel supaya nampak seperti bijian ruby.
3. Masukkan gula, kacau sehingga gula melarut
4. Dengan api perlahan, msukkan jagung dan santan
5. Biarkan ia mendidih sebentar bagi memastikan santan tersebut masak
6. Masukkan sedikit garam supaya ada rasa lemak-lemak tu terasa. Matikan api dan sedia dihidang.

Kalau ada daun pandan, boleh juga kalau nak dimasukkan supaya bubur jadi lebih wangi. Lagi best kalau guna gula melaka. Tapi dalam kes saya ni, saya kehabisan gula melaka, jadinya saya guna gula pasir putih tu aje.

Disebabkan saya guna sagu bewarna merah, jadinya kuah santan bubur akan bertukar kemerahan. Dan buji sagu seperti batu ruby, itu pasal saya namakan sebagai bubur ruby.. hehe 😀

Selamat mencuba!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...