Pages

Sunday, August 28, 2016

Kepentingan Menjaga Postur Badan

Assalamualaikum

Penjagaan postur badan amat penting sama ada lelaki ataupun wanita.

Terdapat beberapa postur yang perlu dititikberatkan iaitu ketika sedang duduk bekerja, berdiri, mengangkat barang yang berat dan lain-lain.

Sebagai contoh dalam gambar di atas; kita hendaklah duduk tegak, pastikan mata dan skrin komputer adalah separas dengan eye level, siku juga hendaklah selari dengan aras meja supaya tidak lenguh ketika mengetik mouse dan sebagainya.

Penting untuk kita sentiasa memastikan badan kita berada pada postur yang betul bagi mengelakkan masalah slipped disc, bongkok dan lain-lain. Malah unit OSH pada setiap syarikat amat menitikberatkan soal ergonomik pada persekitaran kerja. Kerana dengan pematuhan yang telah ditetapkan oleh OSH, kita dapat meminimakan kecederaan atau risiko kemalangan di tempat kerja.

Walaubagaimanapun, jika sebelum ini anda mempunyai rekod kemalangan disarankan agar memaklumkan kepada majikan supaya pihak syarikat memberi pengecualian kepada anda daripada melakukan kerja-kerja berat. Dan anda pun hendaklah mengurangkan melakukan aktiviti lasak yang mungkin memudaratkan diri di kemudian hari.

Seperti saya, saya pernah mengalami keretakan tulang akibat kemalangan. Oleh yang demikian, sememangnya saya meminimakan daripada melakukan kerja mengangkat barang berat. Di samping, faktor usia juga memainkan peranan terhadap kesihatan tulang kita.

Oleh yang demikian, saya mengambil Ostematrix dan Collagen Powder sebagai usaha untuk memelihara sendi dan tulang saya. Sedangkan Robocop yang robot pun perlu diservis, apatah lagi kita manusia. Wajib kita jaga amanah yang Allah dah berikan. Menjaga nikmat kesihatan pun adalah suatu amanah.

Melabur untuk diri sendiri apa salahnya jika dapat menikmati kesan kesihatan dan manisnya beribadat dengan izin Allah, ye dak?

Anda juga pernah mengalami pengalaman seperti saya  dan ingin memelihara tulang dan sendi?

Feel free untuk WA saya ya! Nak tanya-tanya pun boleh dialu-alukan.

♡Emilia [012 373 2589]♡

#sayajualsayaguna
#sayagunasayajual


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...