Pages

Monday, January 11, 2016

Pedal minyak patah

Assalamualaikum

Pernah terjadi tak di antara korang, pedal pemijak minyak tu patah? Huhu.. perkara ni happened kat saya tahun lepas.

Kisahnya bermula dengan saya pergi cuci dan wax kereta kat Shine Shine, Tesco. Ketika saya serahkan kereta tu, kesemua item dalam kereta saya tu dalam keadaan baik, termasuklah pedal pemijak minyak tu.

Pekerja tu estimate, kerja-kerja untuk waxing ambil masa dalam 2jam. Saya buat waxing 4 layer tu. Saya bersetuju lalu meninggalkan kereta tersebut dan teruskan niat saya untuk lunch dan cuci-cuci mata dalam pasaraya Tesco tersebut.

2jam telah berlalu..

Saya kembali ke pusat Shine Shine dan mendapati, kereta saya masih lagi in progress, tapi dah final stage. Sedang saya leka menunggu, ketua pekerja Shine Shine datang menegur saya dan ajak saya untuk bersembang serta memberi saya password wifi di kedainya itu. Saya layan acuh tak acuh.

Tak berapa lama tu, tiba-tiba, dia bersuara, "Miss, you punya pedal minyak aa... aiyoh, susah mau tekan.."

Saya senyum je, sebab sebenarnya saya tak berapa faham apa yang cuba dia sampaikan berikutan bahasa Melayu yang dituturkan sangat pekat dengan pelat cina. *aiyak, mamat ni nak ajak sembang, tapi aku lak yang tak paham butir patah perkataan dia..*

Kemudian, dia ulang semula, "Miss, pedal minyak you, susah mau pijak.. tadi aa, saya mau parking sana untuk cuci.. woh!manyak susah mau tekan.. kereta Kelisa itu pun lagi senang mau pijak dari kereta you." *sambil menunjukkan kereta Kelisa yang parking berhampiran dengan kereta saya.*

"Sebab you dah biasa drive kereta mahal.. of kos sedap bila drive.." *nampak tak, jawapan tak synchronize dengan penyataan dia tadi? Aku main taram je weih.. taram dengan penuh confident..bahahahha*

"Tapi kereta you, manyak susah mau tekan itu pedal.." *ok, rasanya macam aku dah paham sikit..berikutan, perkataan susah dan pedal tu diulang-ulang banyak kali.*

"Eh, ok saja i drive tadi. Takde pun susah mau tekan apa-apa.."

"Manyak susah wo.. Aiyoh!" *berkerut-kerut sambil tergeleng-geleng kepala dia untuk menyatakan betapa susahnya dia nak tekan pedal minyak kereta saya tu*

Selesai semua, saya pun ambil kunci dan drive pulang. Then tengah drive, tetiba rasa mcam , 'Apa pasal macam kaki tak jejak pedal je ni? Selalunya angle macam ni, kaki dah jejak pedal dah..'

Slow-slow saya bawak kereta sambil teraba-teraba dengan kaki. Daripada berkasut, sampai bukak kasut sebab macam tak rasa pedal minyak tu.. Terus kata-kata mamat cina tadi menerpa di ruang fikiran. *Cih, ayat novel gitu*

Then bila dah dapat rasa pedal tu, saya dapat rasakan yang pedal tu macam terkulai-kulai.. 'Aik, apesal gini? Patut la tadi  beria mamat tadi beria cerita pasal susah nak tekan pedal minyak berulang-ulang..'

Sampai je kat ofis, minta tolong kawan untuk tengokkan. At the same time, bagitau kawan procurement untuk dia dapatkan contact mana-mana supplier yang murah dan saya sendiri call mekanik untuk cuba dapatkan bantuan jika perlu.

Berkat daripada pengetahuan team engineer yang ada, pedal tersebut berjaya untuk dibaiki sementara waktu sebelum mendapat ganti yang baru menggunakan gam 10tan.

Manakala, kawan procurement pula berjaya untuk dapatkan pedal minyak tersebut yang original dan baru pada harga, RM180, tapi kena pasang sendiri. Respon daripada mekanik pula, beliau boleh untuk dapatkan RM180, original tapi kat kedai potong *means 2nd hand* dan siap dipasang.

Saya memilih option kedua.

Ni la rupa bentuk pedal minyak setelah dikeluarkan
Mahal jugak ek harga pedal ni?

~love~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...