Pages

Sunday, April 27, 2014

Baby expo @ SACC, 27 April 2014


As-salam uols,

Tadi siang we managed to shop some baby stuff for our little one inside. This is our first time experience to come such this event eventhough hari ini merupakan hari terakhir expo ini berlangsung.

Expo ni started from 25-27 April at SACC Exhibition and Convention Centre. Masa terjahan yang dibenarkan adalah bermula dari pukul 11am - 9pm. Terdapat pelbagai aktiviti sampingan yang turut dijalankan untuk ketiga2 hari ini. Tapi saya langsung tak amik port. Yang saya tau saya memerlukan stamina yang tinggi, poket yang berduit (poket tak tebal takpe, sbb mmg plan nak beli brg sikit je pun)

Kami gerak dari rumah pukul 10am, tapi sebelum tu, saya setelkan kencing and ensure status perut adalah kenyang supaya 2 perkara ini tidak mematikan mood untuk membuat terjahan.

Kami parking di basement. Bayaran yang dikenakan RM5 per entry. Sesampai kami di sana adalah sekitar jam 10.30am. Disbbkan para peniaga pun masih lg bertungkus-lumus mensettingkan booth masing2 dan para pengunjung a.k.a ibu bapa atau bakal ibu bapa duk menung2 sambil mencongak brg apa yg nk dibeli, saya dan hubby mengambil keputusan utk membuat warm up ke PKNS. *saje cuci mata baju pre-raya* Yerps! Butik2 kat atas tu dah bawak turun baju2 mereka di concourse PKNS. So jika anda mahu membuat terjahan, silalah ke sana ya!

Kami meneruskan track warm up kami dgn melintas ke SACC Mall. Di sana saya terliur dgn donut Big Apple, lalu membuat pembelian sebnyk 3 ketul donut. Pilihan donut yg diambil adalah; Alien, Classic and Mimi Lolo yang total harga RM7.50.

Setelah aktiviti mkn donut yg dinamakan sbg aktiviti mengalas perut setel, kami masuk PKNS kembali utk mendapatkan Cool Blog Oreo pulak *fuh, penuh bernafsu terhadap coklat betul! ;P* Ok dah setel tapao bagai ngam2 je time dah pukul 11am. So kami pun beransur ke lokasi expo dan mula menskodeng2 barangan yg hendak dibeli. Dalam hati atau fikiran telah dilistkan brg2 yg hendak dibeli. Antaranya;
  • lampin
  • bedung
  • tikar change diapers
  • pampers
  • towel.

Baju? Memang sedari awal, baju mmg kami tak target nak beli sbbnya kami telah membeli beberapa pasang baju semasa Mydin USJ membuat jualan besar2an barangan bayi jenama Pureen. So dats why baju mmg den tak pandang. Just fokus kepada apa yg nk dibeli je.

Kawasan pameran tak begitu besar. Tp utk ibu2 yang sarat mengandung, terasa lenguh jugak kaki nak tawaf. Taktik yang kami lakukan untuk memudahkan dan memastikan bahawa kami tidak terlepas booth yg ada adalah dengan cara mengexplore outer layer booth, then baru kitrog tawaf inner layer.

Basically byk booth yg menawarkan tilam baby, comforter, baby cot, car seat, stroller dan pelbagai aksesori. Tidak kurang juga, pihak insurance yang menawarkan plan perlindungan insurance jgk ada merebut peluang di expo tersebut.

Booth pertama yang kami sergah adalah booth Huggies di mana mmg jenama ni je yang ada. So, sales rep tu suggest utk kami amik pakej2 tertentu dan melayakkan kami utk mendapat kuda inflatable for free. Memandangkan saya tidak berminat terhadap kuda inflatable yang ditawarkan, maka saya hanya bersetuju untuk membeli pakej yang  mengandungi; 1 pack of pampers for new born, 2 packs of size S and 1 pack of baby pants pada harga RM125.00. Menurut sales rep tu, dengan pembelian tersebut, kami telah jimat RM50, which i never knew pun if dia kelentong i..miahahah :P Sbb tak penah amik port pun pasal harga diapers ni. So after this, mmg kena take note la harga2 pasaran diapers ni. Husband ada gak tnya, whether pampers ni akan timbul rashes or itchiness to the skin or not? And the sales rep tu jamin bahawa ujian klinikal telah dilakukan terhadap 500 bayi dan mengesahkan bahawa ruam lampin takkan dihadapi dengan pemakaian diapers ni. *we'll see first, ya! ;)*

Selain itu, beliau turut mencadangkan utk mengambil pakej pad overnight utk penggunaan selepas bersalin. Menurut sales rep tu lagi, "You lepas bersalin, akan ada period yang lama. So you guna yang ini.. Sangat jimat lor.. 3 packet only for RM18." Masa dia mention akan 'period lama' tu, i guess maksudnya darah nifas and wiladah la tu, ye dak? So, i pun agreed utk amik pakej tu sbbnya pad pun mcm dah lama je i tak beli and not even notice whether ada wujud ke pad kat dlm simpanan i..huhu :P Oh ya, i beli pakej ni, dpt free wet wipes jgk! ;)

Crowd waktu tu agak pack. Membuatkan pergerakan jadi agak terbatas untuk menyelit sana sini. *sbb duk bergesel sesama perut boyot mak2 budak, and tak kurang jgk perut bapak budak pun dah lebih kurang je sama besarnya.* Tu belum lagi selisih dgn stroller bagai. For those yg bawak masuk stroller mmg agak heaven jgk la utk dorg mengangkut barang.. Mcm kami ni, just guna kudrat yang ada jek. Disebabkan pampers tu agak bulky and berat, kitorg amik keputusan utk hantar ke kereta dulu seblum memulakan 2nd round tawaf.

Pada 2nd round tawaf, kami mencari barang2 seperti yang telah dilistkan di atas dan telah jumpa most of the items yg kitorg targeted kat booth yang diberi nama Littlebayi. So kat sini, kami rembat la serba satu barang yang kami mmg plan nak beli and ada buat tambahan item iaitu botol susu Tommie Tippie 1unit utk test dulu.

Disebabkan kaki dah lenguh masa menunggu turn utk membuat bayaran, maka kami duduk seketika dan fikir ada tak lagi barang yang nak diterjah. Setelah berehat beberapa ketika, kami sepakat untuk berhenti shopping di expo ini dan terus ke kedai kain Alta Moda yang terletak di Seksyen 13 bagi mendapatkan material utk menjahit barut *projek menjahit barut belum start lagi ye, ekoran haritu tak dpt parking kat Jakel, nyampah..*

Sesampainya kami di kedai yang dimaksudkan, kami disambut baik oleh tokey kedai ini. Lalu saya menyebut utk mendapatkan kain cotton yang sesuai utk dibuat barut bagi menggantikan cotton flannel yang tidak terdapat di kedai beliau. Rupa2nya, kedai ni ada mcm2 khidmat yang disediakan selain daripada menjual kain ela dan langsir iaitu antaranya mereka menerima tempahan menjahit utk kaum lelaki serta membaikpulih perabot. *interesting bukan?* Setelah berbual panjang dan melawat2 showroom yang disediakan, kami pun pulang kerana hari pun nak hujan.

Total damage for today:
    • Pampers Huggies + Kotex Pad  = RM143
    • Baby stuffs                                = RM150
    • Kain utk barut without tali          = RM70
Setelah kami sampai di rumah, kawan kitorg ada roger2 kami dan memberitahu bahawa beliau sedang berada di jualan gudang Pureen di Glenmarie. Beliau bertanya sama ada kami ingin memesan apa2 barangan tak sbg persiapan? My husband just order bedak, lotion and another 2 unit of botol susu. Harga utk 2 botol susu adalah RM5. Total utk 3 barang yang kami pesan RM16. Good deal, kan! ;)

Ok, since bahan utk buat barut pun dah ada.. So, kena settingkan jadual utk start menjahit barut la nampak gayanya. Plannya mcm nak menjahit time cuti Hari Pekerja ni jek..huhu! ;)

So, barang yang belum dibeli dan masih lg dalam aktiviti menskodeng price adalah:
  1. Breast pump
  2. Freezer
  3. Tilam baby
  4. Minyak telon Anugerah
  5. Booked org nak urut bersalin
  6. Set bersalin + bengkung
Setakat ni, mcm yg ni jek yang perlu dibeli. *awat mcm sikit je? betul ka?*

Jap meh jot down.

  1. Diaper bag? dah dpt sponsorship. So no need to buy.
  2. Kapas utk mandikan baby? Masih terdapat balance yang saya punya
  3. .... *blur la..nnt ada yg tak cukup, bli jela nanti.. huhu!*

p/s: Happy Birthday my dearie best fren, Shida! :))

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...