Pages

Friday, March 2, 2012

Tahun Lompat

As-salam,

Alhamdulillah, kita telah melangkah ke bulan yang ke-3 bagi tahun 2012. Tahun 2012 juga merupakan tahun lompat, yela terdapat 29hari di bulan February. Tahukah anda cara-cara untuk mengetahui sesuatu tahun itu adalah tahun lompat? Iye saya tau, tahun lompat berlaku 4 tahun sekali. Tp mana la tau kot2 skuad Cubaan Akhil Hayy tu pi terjah hampa ka.. kot2 mamat Ejen Halal tu tanya korang ke.. or anak buah korg yang tnya pasal nak kira tahun lompat ni ke kan.. Wokey, entry kali ni meh nak tunjuk camana nak tentukan sama ada tahun tersebut adlh tahun lompat atau tidak, okeh! Sudah bersedia? Meh kita mulakan. ;)

Cikgu math saya ckp, cara2 nak kira sama ada tahun tersebut adalah tahun lompat atau tidak adalah dengan cara membahagikan tahun tersebut dengan 4 dan hasilnya adalah nombor bulat yang tidak berbaki. *boleh didouble konfemkan dgn tgk pada kalendar, tp ini cara ilmiah utk menentukan sama ada tahun tersebut adalah tahun lompat atau tidak*

Contoh 1:
Tahun lompat berlaku 4 tahun sekali. Adakah tahun 2012 adalah tahun lompat bagi tahun tersebut?

2012/4 = 503

Penjelasan: Setelah 2012 dibahagi dengan 4, hasilnya adalah nombor bulat yang tidak berbaki iaitu tiada sebarang perpuluhan. Maka, tahun 2012 adalah tahun lompat.


Contoh 2:
Adakah tahun 1990 adalah tahun lompat?

1990/4 = 497.5

Penjelasan: Setelah 1990 dibahagi dengan 4, hasilnya adalah nombor pecahan iaitu terdapat baki pada pengiraan itu. Maka, tahun 1990 bukan tahun lompat.





p/s: Jika terdapat kesilapan, harap beri tunjuk ajar. Tp seingat saya, inilah cara nak kira tahun lompat mengikut apa yg cikgu math saya penah ajar dulu. Cikgu, terima kasih! ;)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...