Pages

Friday, August 12, 2016

Apa itu Vertigo?

Assalamualaikum

Dah malam-malam gini baru sempat nak berblog. Siang jadual full dengan meeting, nak makan pun tak menyempat. Takpe, tu cite siang tadi. Apa yang saya nak cerita pada malam ini? Jeng jeng jeng! 😆

Walapun promo Vivix dah berlalu, tapi saya seronok nak share kehebatan Vivix ni.

Kenapa saya kata Vivix ni hebat? Dia ni hebat sebab boleh dikatakan hampir keseluruhan permasalahan kesihatan baik lelaki mahupun wanita, mampu diselesaikan oleh Vivix dengan izin Allah.

Jika sebelum ini saya ada share mengenai Vivix bagus untuk kulit, untuk memastikan wajah sentiasa kelihatan awet muda.. Vivix berupaya untuk turunkan bacaan paras gula bagi penghidap diabetik..

Kali ini, saya nak share yang Vivix ini juga sesuai untuk penghidap Vertigo.

Apa vertigo ni? Vertigo ni adalah penyakit yang boleh berlaku kepada sesiapa tanpa terhad kepada paras umur tertentu. Ia berpunca daripada masalah pada bahagian dalam telinga.  Kerana telinga berfungsi untuk memberi keseimbangan badan.

Apa yang penghidap vertigo ni rasa atau alami?
Penghidap vertigo kebiasaannya akan merasai seolah-olah dunia di sekeliling dia berputar yang amat dahsyat. Ni pengalaman kawan saya ya! Sebab saya simpati dan tanya pada dia, apa yang dia rasa. Jadi, saya ceritakan semula conversation kami ya!

Me : Apa yang ang rasa yang tetiba doctor kata ang vertigo?

Maj : Aku memula pening. Aku ingat pening migrain biasa tula.. aku makan panadol, lega la sat. Pastu jadi balik.. tu yang aku MC tu. Yang nak jadi tetiba aku pi refer dengan doctor sebab ada satu kes ni. Satu malam, duk elok ja aku baca paper.. Sekali aku rasa macam dunia aku berputaq macam kita duk dengaq ustazah duk creta kejadian kiamat tu.. aku duk nampak bergulung-gulung sekeliling mai kat aku. Macam ombak tinggi tu.. aku tgk kanan, nampak kipas mai kat aku, dinding mai hempap aku, lampu nak.mai hempap aku.. aku takut la..

Me : Waktu ang jadi tu, ang berpeluh ketaq setempat ka atau ang ada cubaan nak lari selamatkan diri?

Maj : Aku jerit la wei.. tapi aku tak gerak p mana pun.. Tapi bini aku kata, aku memang duk pegang kuat kat kerusi yang aku duduk tu.

Me : Kira macam ang tak sedaq la apa yg berlaku kat ang?

Maj : Aku sedaq. Tu yg aku tnya bini aku, rumah kita ni ada goyang-goyang ka? Bini aku kata, umah kita duk elok ja. Abang ja yang jerit-jerit. Macam orang gila pun ada, duk takut-takut.. so aku buat derk jela.. sebab duk rasa mungkin penat sangat sampai aku berhalusinasi.

Me : Then, ada 2nd kejadian aneh lagi ka pehtu?

Maj : Paling tak boleh nak blah, dia jadi lagi time aku duk drive. Ang bayang, duk elok drive tetiba aku rasa, "Eh, awat kancil ni mai himpit aku? Eh, awat lori besaq ni nak timpa aku?" Aku break la wei dalam pada duk fast lane.. mujuq bini aku ada duk tepi, dia yg bg arahan kat aku pastu dia drive sikit2 bagi signal. Tu pun masa berhenti tepi, aku rasa mcm dah nak jatuh gaung. Padahal bini aku kata takdak gaung pun. Just bahu jalan ja.. dia jadi tak tentu wei.. ada sekali tu, aku drive gak.. dah smpai trafik light, patut berhenti sbb lampu merah. Tapi waktu tu fikiran aku duk kata, pasaipa hampa pakat berhenti ni? Jalan je la, tu lane sebelah boleh jalan awat kita tak jalan pulak.. pdhl waktu tu, turn lorong sebelah yg jalan.. bini aku pun ada gak masa tu. Cukup 3 kejadian aneh ni, terus la aku pi refer doctor. Doctor kata aku vertigo. So sekarang aku takleh nak drive n naik flight. Doctor suh aku hold dulu drp drive.

Me : Lor... simpati kat ang wei.. sampai bila.doctor tak bagi ang drive?

Maj : Aku kena buat test.. test pendengaran lagi test apa ntah. Ubat pun doctor ada bagi. Sampai dah stabil, boleh kot nak drive pastu.. tapi serious bini aku kata, aku mcm org gila. Yela, duk elok tetiba aku terjerit-jerit.. adeyy..

K, tu je nak share pasal Vertigo kot-kot ada yang tak tau pasal ni kan.. saya pun tau disebabkan kawan saya yang kebetulan alami.

Saya ada suggest pada dia, tapi dia nak jalani ujian tu dulu dan ambil ubat doktor.

For those yang nak tanya-tanya pasal Vivix ni, atau mahu saya cadangkan set supplement mana yang sesuai boleh aje hubungi saya k!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...