Pages

Sunday, July 24, 2016

Adab memenuhi jemputan

Assalamualaikum

Tak sure whether sebelum ni saya pernah share atau belum mengenai adab memenuhi undangan atau jemputan bagi apa-apa majlis.

Sedikit selingan tazkirah daripada saya ya! Moga beroleh manfaat daripada ilmu yang saya terima ketika menghadiri pengajian.

Apakah adab kita apabila kita menerima undangan atau jemputan, tak kisah lah walimatulurus, open house atau lain-lain majlis dan apakah hukumnya jika tidak menghadiri majlis tersebut?

Sekiranya kita menerima undangan/jemputan, kita WAJIB hadir dan kita perlu maklumkan kepada tuan rumah sama ada kita dapat hadir ataupun tidak ke majlis yang diundang.

Bagaimana kita nak tau sesuatu majlis tersebut jatuh hukum wajib untuk kita hadiri?
- Apabila kita mendapat kad jemputan yang specifically tertulis nama kita;
- apabila tuan rumah spesifically jemput melalui Whatsapp/pm inbox secara personal
- apabila tuan rumah memohon untuk kita maklumkan kehadiran kita melalui reply RSVP

Kenapa WAJIB hadir undangan ini jika syarat-syarat tersebut tuan rumah telah penuhi?
- sebab itu tandanya, tuan rumah memang teringat kat kita dan memang dia masukkan nama kita dalam senarai untuk dia mengundang kerana terdapat portion makanan kita di situ. Kalau kita tak hadir tanpa memaklumkan kepada tuan rumah, akan berlaku pembaziran dan akan lagi membuatkan tuan rumah runsing sebab lambakan lauk pauk sesebuah majlis.

Jadinya, misal kata kita dah berjanji untuk hadir, tetapi last minit kita tak boleh nak penuhi undangan, kita perlu maklumkan kepada tuan rumah. Takdela jadi isu tuan rumah ternanti-nanti, last kali sampai ke sudah batang hidung pun tak nampak.

Berat ya apabila jika kita berjanji tapi kita mungkir. Sebab ia melibatkan perasaan tuan empunya diri.

So kesimpulannya, kalau tak nak hadir atau tak dapat hadir, sila maklumkan kepada tuan rumah. Tak payah nak selindung-selindung konon nak jaga hati. Jujur ajela.



P/s: jujurlah padaku, jika kau tak lagi suka. *eh, jom karok seround*


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...